Bättre med rolig träning

Att träna är näst intill ett måste för att må bra och ha god hälsa. Men träning kan vara riktigt tråkigt och göra att man blir väldigt osugen på att utföra den. För att verkligen se till att träningen blir av, är det bäst att satsa på träning som man faktiskt tycker är rolig och som gör att man känner lust.2190968-woman-jumping-on-trampoline-in-garden

Den som vill att sin träning ska bli av måste satsa på träning som är rolig, skriver man på sn.se. De flesta kan nämligen inte tänka sig att fortsätta om de inte tycker att träningen är rolig. Dessutom finns det en risk att man ser träningen som ett nödvändigt ont istället för något som faktiskt är lustfyllt. Håller man på med en träningsform som man inte tycker är kul kan det vara värt att testa att göra det på annat sätt och kanske försöka anstränga sig lite mer. Fungerar inte detta bör man helt och hållet vända sig till en träningsform som helt enkelt är roligare och passar bättre för en själv.

Hoppa studsmatta är roligt och bra 

Det finns en mängd träningsformer som nästan kan uppfattas som lek och dessa tycker de flesta är väldigt roliga att utöva. Ett exempel på sådan här träning är att hoppa studsmatta. Många ser detta som en rolig aktivitet men faktum är att det även är väldigt bra träning. I Aftonbladet kan man läsa att så lite som fem minuter på en studsmatta kan vara nog med träning. Det står även i artikeln att träning på studsmatta kan ge hela 60 procent högre kaloriförbrukning än en vanlig promenad. Att hoppa studsmatta är dessutom skonsamt för knän och leder och hjärtat jobbar på bra. Den som inte har en studsmatta hemma kan köpa en för ett bra pris och har man redan en så kan man hitta reservdelar till studsmatta på nätet ifall det behövs.

Fler roliga träningsformer 2034838-enthusiastic-group-of-women-having-fun

Att hoppa studsmatta är inte den enda träningsform som är rolig och populär, utan det finns massor av annat att välja mellan. Ett exempel är aerial yoga som är yoga utövat i dukar i luften istället för på golvet. När man ligger i tyget som blir som en hammock, glömmer man bort att man tränar för att det är så kul. Den här träningen är dock allt annat än lek. Den tränar bålmuskulaturen och sträcker ut stela muskler. Vissa av övningarna går ut på att man ska svinga sig i tyget, medan andra fokuserar på att tänja olika kroppsdelar med hjälp av tyget. Läs mer. Några andra träningsformer som är mer roliga än jobbiga är:

  • Punk rope – En träningsklass där man hoppar hopprep till musik.
  • Hot barre – Klassiska balettövningar i ett varmt rum och roliga dansövningar.
  • Surfset – En träningsform där man låtsas att man surfar genom att paddla runt i luften och balansera.